Ulkosuomalaisen ystävät

Jo viidessä maassa asuneena minulla on ystäviä vähän joka paikassa. Ulkosuomalaisen osa on jatkuva hyvästien jättö, sillä säännöllisesti tuttavapiiristä muuttaa aina joku  pois. Minulla on paljon tuttavia, mutta sellaisia uskottuja ystäviä on harvassa. Sen olen myös havainnut, että myös täällä Saksassa kaveripiirini ovat hyvin erilaisia. Ne voidaan jakaa kolmeen kategoriaan.

Kaverit

Uskotut ystävät. Minulla on onnea, sillä olen maassa kuin maassa saanut sellaisen kaveripiirin, joka nappaa kiinni, kun putoaa. Sen muodostamiseen tarvitaan pitkä aika, varsinkin jos on tällainen introvertti niin kuin minä. Ulkosuomalaisen paras ystävä on toinen ulkosuomalainen, ainakin minun tapauksessani.  Kun tuttavapiirissä on paljon vaihtuvuutta, on melko valikoiva todellisten ystävien suhteen. Muille on maski päällä, sisäpiirin kanssa jutellessa naamarit riisutaan.

Kevyet tuttavat. Tämän kaveripiirin kanssa jaan arjen ketutukset. Jos ulkosuomalaista nyppii asuinmaan tavat, tässä on valmiina foorumi, jolle valittaa. “Mulla on ikävä suomalaista dippikastiketta. -Joo, tiedän tunteen.” Keskustelun aiheet kuitenkin jäävät melko pinnallisiksi.

Hauskan pitäjät. Joskus vaan on hauska puhua paskaa ilman sen kummempaa sisältöä. Elämän keveydestä täytyy joskus muistuttaa itseään oikeassa seurassa.

IMG_1942

Onni on ystävät. Olipa sitten syvällisempiä tai kevyempiä.

(Julkaistu Aperitiivilla.comissa 28.7.2014)

2 thoughts on “Ulkosuomalaisen ystävät

  1. Ihan hyvin kategorioitu. Yksi mun uskotuista ystävistä palaa kolmen viikon päästä Suomeen, joten on vähän haikea fiilis siitä. Mutta se kuuluu tähän ulkosuomalaiseen elämäntyyliin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s