Oikomishoito-neuvonnassa

”Alaleuka on erittäin takana, ihan niin kuin teilläkin, hyvä rouva. Meidän täytyy saada lisää tilaa, että profiili muodostuu kauniimmaksi. Ylhäällä on todella ahdasta, joten siellä täytyy myös tehdä töitä.” Kuuntelen Tyttären oikojahammaslääkäriä ja nyökyttelen. Tätä osasin kyllä odottaa. Valitettavasti Tytär näyttää perineen juuri ne huonoimmat ominaisuuteni eli surkean hammaston ja huonon ryhdin.

kirchner

Röntgen-kuvan oton jälkeen katsomme ahdasta hammastoa. ”Niin kuin teilläkin” toistuu lääkärin puheessa melkoisesti. Sovimme aloituksen kesäloman jälkeen. Tytär on kauhuissaan jo nyt, mutta ei auta. Nuorena aloitettu hoito toivottavasti takaa ainakin hymyn suhteen paremman itsetunnon kun äidillänsä.

Oliko se sitten vaan niin, että minun ikäluokallani rautoja ei vaan laitettu? Vai olinko minä itse aikoinani sitä vastaan? Kävin päälle kolmikymppisenä hammaslääkärissä ja kyselin, millainen prosessi olisi korjata hymy aikuisena ja tulimme siihen tulokseen, että se olisi liian kallis ja liian pitkä. Nyt minulle on lyöty pahimpaan kohtaan hiukan muovia päälle, mutta siinä se. Valkaisun aion taas keväällä ottaa.

Fakta, josta ette ehkä tienneet: Minulla on vain yksi kulmahammas. Olisin surkea vampyyri.

7 thoughts on “Oikomishoito-neuvonnassa

  1. Uskon, että tytärtäsi jännittää hoito. Mutta hyvähän se on, että viat korjataan nyt.

    Saksalaiset hammaslääkärit on kyllä varsinaisia totuudentorvia. Mun edellinen hammaslääkäri oli ilkeä täti, joka kauhisteli mun vinoja hampaita ja oli väkisin lähettämässä minua oikomishoitoon. Kukaan ei ole aikaisemmin ehdotellut sellaista. Ihan kirjaimellisesti pakenin paikalta kun se käänsi selkänsä. Nyt pitäisikin etsiä uusi hammaslääkäri ja kysyä toista mielipidettä. Toivottavasti löytyy vähän ystävällisempi tyyppi.

  2. Mä otin pienenä kaikki oikomisvärkit pois jopa unissani, eikä kiinteitä koskaan laitettu. Niinpä purenta on huono ja hammasrivistössä selvää ahtautta. Voi kuinka mä vähän vanhempana kaduinkaan, etten kestänyt sitä oikomista silloin. Ylärivin korjautin myöhemmin kalliilla laminaateilla, ja nyt hymyilen taas. Pelkkä valkaisu olisi kyllä tullut aika paljon halvemmaksi ja kivuttomammaksi, jos se hammasrivi olisi ollut jo valmiiksi suora. Kerro tyttärellesi tsemppiterveisiä, se hoito todella kannattaa, niin kamalaa kuin se onkin!

    • Mä vaan niin toivon, että se olisi kivutonta. Mutta nykyäänhän melkein joka kakaralla on raudat, joten kai se sinne joukkoon sulautuu.

  3. Me 70-luvulla syntyneet emme valitettavasti saaneet kovin hyvää hammashoitoa lapsena. Muistan vieläkin kauhulla ne hammaslääkärin kaameat tupakalta haisevat kädet… Mulla oli ylähampaissa yöraudat, mutta hammasrivistö olisi pitänyt oikoa eri tavalla. Lääkäri teki mm. kardinaalivirheen poistamalla yhden yläkulmahampaan. Suht suora siitä rivistöstä onneksi kuitenkin tuli. Alahammasrivistön kävin suoristuttamassa 24-25 vuotiaana omakustanteisesti. Jos oman lapsen kohdalle tulee joskus tämä teema niin siitä ei kauaa keskustella vaan hampaat oiotaan ilman muuta. Oman kokemuksen perusteella tiedän mistä puhun ja miten tärkeää se on. Tsemppiä!

  4. Hei,

    Minä en taas ole ollenkaan samaa mieltä Sadun kanssa. Tai ehkä eri paikkakunnilla oli eroja: meidät kyllä pinnoitettiin ja fluorattiin ja tarkastettiin ja hoidettiin. Raudatkin minulla oli. Tämä kylläkin piti kustantaa vanhempien omasta lompakosta ja muistan, kuinka kallista se oli. Mutta kiitos heille, että maksoivat. Minulla on vieläkin kipsimalli vanhasta purukalustostani ja näky ei ole kaunis.

    Anna

    • Joo kyllä varmasti oli suuria eroja paikkakunnittain, mutta 70/80-luvun kokemukset eivät olleet minun osalta hyviä. 90-luvulla olikin sitten jo ihan eri juttu!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s