Kolmen kielen pää

Kun minulta kysytään, kuinka montaa kieltä osaan, vastaukseni on aina sama: ”Pystyn lukemaan kirjan viidellä kielellä ja ruokalista kymmenellä”. Tämä pitää suurinpiirtein paikkansa, sillä kun yhden kieliperheen kielen osaa, sen perusteella pystyy tajuamaan muistakin kielistä ainakin sen menun verran.

Puhuminen onkin sitten eri asia.

IMG_3141Olen tullut siihen tulokseen, että minulla on kolmen kielen pää puhumisen suhteen. Suomen kielen lisäksi englanti on niin selkäpiissä, että sen ylivoimaa ei mikään onneksi hetkauta. Se pysyy. Ruostuu kyllä, mutta englanniksi pystyy aina puhumaan.

Mutta se toinen vieras kieli muuttuu. Nykyisin se on saksa. Ennen se oli tanska. Tanskan kielen taitoni on ollut vahva ja se on ollut työkieleni. Minut on yllättänyt kuitenkin se, että en enää pysty puhumaan tanskaa sitten pätkääkään.

Kolmannen kieleni paikan on siis ottanut saksa. Enempää aivoni ei näköjään pysty hanskaamaan. Työpaikallani on erittäin paljon tanskalaisia, joiden kanssa pystyisin kyllä kielitaitoani harjoittamaan, mutta se vaatii täydellisen hiljaisen – saksakielettömän – ympäristön. Kun pääsen rytmistä kiinni, se sujuu, mutta ihan heittämällä kieli ei vaihdu.

Ihailen ihmisiä, jotka pystyvät puhumaan useampaa kieltä tuosta vaan. Minulle sellaista taitoa ei ole suotu. Nyt seuraan mielenkiinnolla kaksikielistä Tytärtäni. Joskos hänelle aivokapasiteettia suotaisiin enemmän.

7 thoughts on “Kolmen kielen pää

  1. Mulla on ihan sama. Kun tulin norjaan, puhuin suht hyvää ruotsia. Sitä mukaa kun kieli on vaihtunut norjaksi, on ruotsinkielentaito hävinnyt. Tai oikeastaan olen pudonnut sellaiseen välitilaan, ruotsi ei enää suju, mutta vielä ei ihan norjakaan taivu. Ainakaan kunnolla. Suorastaan järkytyin kun tulin vastakkain ruotsalaisten kanssa ja avasin suuni. Luulin osaavani edelleen ruotsia, mutta suusta tulikin vain norjaa😀. Englanti sujuu edelleen – sitä nämä seikkailut skandinaavikielien välillä ei tunnu heilauttavan.

    Ja sitten on tietysti nämä päiväkohtaiset erot. Joinain päivinä tuntuu, että aivoissa on joku piuha poikki ja ainoastaan suomi sujuu – se kun on ilmeisesti tallentunut jollekin eri aivoalueelle…

    • Mulla sama, kun asuin Tanskassa. Kun sen kielen osasi, jäi se ruotsinkieli siihen. Niin lähellä, mutta tarpeeksi erillään nekin kielet.

  2. Itse kun tulin norjaan, oli äidinkieli suomi ja vahva englanti. Ruotsi oli semmonen; mitä koulussa opittu jakutakuinkin 10 vuotta unohdettu😉 Nyt puhun ymmärrettävästi norjaa, en sujuvasti vielä kuitenkaan, ruotsin sanoja silloin tällöin tulee, mutta se on aikalailla muuten ununohtunut. Mutta sitten se englanti…. ei pysty. .. ymmärrän, mutta kun yeitän puhua, aloitan englanniksi, lopetan norjaksi…. -_- Ehkä tämä uuden kielen intensiivinen opettelu on syönyt mun vähäisen kielipotentiaalin😉 ehkä olen vain kahdenn kielen nainen… toivotaan, että englantikin aikanaan palautuu😉

    • Mä en ole mikään kielinero tosiaankaan. Motivaatio on korvannut talentin. Tuossa kielien määrän hanskaamisessa sen luonollisen kyvyn huomaa. Mun aivot on pienet.

  3. Täällä myös kolmen kielen pää… Onneksi opin suomen ja saksan samaan aikaan ja ensimmäisiksi kieliksi, englanti seurasi kolmantena heti perään. Puhumalla olen ne kielet tosta vain oppinut, unissa tulee milloin mitäkin kieltä ja osaan vaihtaa sujuvasti. Mutta sitten ne koulussa opitut kielet… Ihan eri juttu. Ranska, arabia ja espanja eivät mahtuneet tähän päähän. Minun osalta ainakin vaikuttaa, miten olen ’joutunut’ oppimaan kielen.

    • Sitä funtsailen, että olisikohan pääni erilainen, jos ne vieraat kielet olisi tosiaan lapsena oppinut. Jos alle 10-vuotiaana hanskaa pari kieltä, niin oppisiko sitä vanhempana lisää helposti?

      • Tämä teoria on mielenkiintoinen, mutta ei ainakaan päde minun pääni kohdalla🙂 Olen ne kolme kielta oppinut alle 10 v, mutta kaikki muut kielet ei vaan tartu, ei anakaan lukemalla. En sitten tiedä, mitä tapahtuisi, jos muuttaisin johonkin ihan vieraaseen maahan, ja joutuisin siellä oppimaan ja käyttämään sitä kieltä?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s