Minun guldani gaunis on…

Perjantaisin on Tyttären hippikoulussa iltapäiväpiiri, jonne vanhemmat saavat osallistua. 80 oppilasta istuu lattialla mattojen päällä piirissä, lauletaan kaanonia ja kerrotaan mitä viikolla on tapahtunut. Puolen tunnin kokoontuminen viivästyy aina vähintään sen 10 minuuttia, kun kakarat eivät hiljene ja opettajat luulevat, että pelkkä tiukka katse riittää komentamiseen.

Tulin viimeksi hiukka aikaisessa ja ylemmät luokat olivat vielä harjoittelemassa salissa kuorolaulua. ”Minun kultani kaunis on…” Mitä ihmettä!!

MinunkultaniKyllä oikein kuulin. Menin heti mukaan ja kysyin, että haluavatko apua ääntämisessä. Tytär oli jo kuulemma hieman auttanutkin. Isoin ongelma oli k-kirjaimen ääntämisessä, se kun ei ilman sellaista ”henkäystä” saksalaisilta onnistu. Tytär olikin opettanut sanomaan sen g-kirjaimena. Minun guldani….

Jälkeenpäin rouva Rehtori kertoi, että ihan koulun alkuaikoina oli koululla käynyt joku suomalainen, joka oli esitellyt heille laulun. Ihan mahtavaa. Koululla on paljon espanjankielisiä lauluja käytössä, mutta tulipa nyt suomalainenkin repertuariin.

Münchenin Suomi-koulussa on ”mummojen ja mammojen kuoro” eli Kiireminnat ja meillä on myös esityksessämme ”Minun kultani”. Pitäisiköhän ehdottaa, että kävisimme joskus näyttämässä, miten se oikeasti lauletaan…

7 thoughts on “Minun guldani gaunis on…

      • Ymmärtääkseni hyvää kuuluu. 🙂 Itse en ole tavannut piiiitkään aikaan, mutta muutamat entiset oppilaat käyvät hänellä silloin tällöin kyläilemässä ja heiltä olen joskus kuullut kuulumisia ja terveisiä.

  1. Käykää ihmeessä esittämässä oikeakin versio biisistä. Ehkä jollain tulee siinä ymmärrys oikeasta k:n ääntämyksestäkin. 😀

    • Menee harkintaan. Keskellä arkipäivää on vaan hankala saada töissä olevia kuorolaisia kokoon.

  2. Jännää, mulla oli kouluaikoina kaveri, joka oli ensiksi Waldorf-koulussa. Hän oli oppinut siellä laulun ”tein minä pillin pajupuusta” ja tiesi sanan ”tilliliha”.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s