Bloggarin välitilitys

Olen kirjoittanut nyt 930 postausta, ensimmäinen ilmestyi tammikuussa 2011. Olen ollut melko ahkera, sillä kuukaudessa juttuja on tullut yleensä yli parikymmentä. Uskomatonta miten neljässä vuodessa kirjoittamisesta on tullut niin tärkeä rutiini.

1-IMG_2050Näyttöjä on päivässä kaikkea kahdensadan ja kuudensadan välillä. Se riippuu ihan täysin linkitänkö postaukseni jonnekin. Minulla on Facebook-sivut, jotka tavoittavat jonkin verran porukkaa, mutta huippumäärät tulevat, jos postaus osuu oikealle foorumille. Kulttuurieroja koskevat postaukset linkitän ulkosuomalaisille, näpertelyt menevät askartelufoorumeille. Pinterest-sivuni, joita pidän blogini nimellä, tavoittavat kortintekijöitä ja lastenjuhlienjärjestelijöitä. Twitteriin tai instagramiin en ole liittynyt. Blogilistasta ja Bloglovingista minut löytää.

Bloggarin täytyy siis olla somettamassa, mikäli mielii lukijansa saada kasaan. Ja siinä taitaa se ero tulla itsensä iloksi kirjoittavan ja enemmän lukijoita halajavan välillä.

Aluksi kirjoitin kirjoittamisen vuoksi, enkä lukijoista sen kummemmin välittänyt. Mutta sitten lukijoita alkoikin hitaasti mutta varmasti ilmaantua. Siinä meni noin vuosi ennenkuin se sata näyttöä päivässä tuli vakituisesti. Tuli ahaa-elämys. Joku on sittenkin kiinnostunut, mitä minulla on sanottavana! Minulla on vakiolukijat, ne jotka ovat jostain kumman syystä kiinnostuneet saksalaisen kotirouvan elämästä. Voisin kuvitella, että puolet ovat henk koht tuttuja, osa kiinnostunut Saksassa asumisesta ja osa ulkosuomalaisuudesta noin ylipäätään.

Mitä tuo tulevaisuus tullessaan? Ei aavistustakaan. Pitäisikö yrittää päästä jonkun portaalin alle vai jatkaako yksinäisenä sutena isossa laumassa? Kuinka kauan motivaatiota on ja kuinka kauan lukijat jaksavat minua seurata?

Paljon kysymyksiä. Eikä yhtään vastausta.

7 thoughts on “Bloggarin välitilitys

  1. Aloin lukea ulkosuomalaisten blogeja omien pitkien työreissujemme myötä muutama vuosi sitten. Nykyisin tykkään niistä enemmän kuin ruokablogeista, joiden kautta blogimaailmaan tulin ja jollainen omakin blogini osittain on. Ruokablogimaailmasta on tullut kovin kaupallista, iso osa jutuista on yhteistyöpostauksia. Lukemissani ulkosuomalaisten blogeissa on aidompi tunnelma, kertomuksia kulttuurieroista ja elämästä muualla.

  2. Minulle koko blogimaailma avautui vasta muutama kuukausi sitten; en tosin muista, mikä johti tutustumiseen. En seuraa mitään tiettyä aihetta, koska en ole intohimoinen stailaaja- kokkaaja- sisustaja, vaikka pidän kauniista vaatteista, syön mielläni hyvin ja usein ja paljon ja kotikin sopii olla paikka, jossa on hyvä olla ja elää. Jään koukkuun johonkin blogiin ja sitten sitä seurataan ja luetaan kaikki postaukset alusta alkaen (yöunet uuden blogin löydyttyä jää vähiin). Ulkosuomalaisten elämästä kertovat blogit sopivat eniten minun maailmaani. Jatka blogia Finn for life, bitte. Minä olen mukana.

  3. Aika moni bloggaaja tuntuu miettivän näitä just nyt – niin minäkin. Kun oma elämä vaipuu marraskuun harmauteen, on vähän vaikea ajatella, että siinä olisi mitään erityisen mielenkiintoista :). Mutta sitten, kun aiheesta kirjoitin ja pohdin bloggaamisen mielekkyyttä, lukijat älähtivät. Huomasin blogini olevan tärkeä monelle. Ja kai se riittää, jos voi piristää edes kymmenen ihmisen elämään postauksillaan. Tai vaikka yhden. Varsinkin kun kirjoittamisesta ja bloggaamisesta nauttii myös itse :).

  4. Mun piti oikein tarkastaa, miten kauan olen itse kirjoittanut – vuodesta 2009! Huh. Blogi on kyllä muuttunut tässä vuosien mukana aika reippaasti, ja hyvä niin. Noita lukijahommia mietin aina välillä: pitäisikö perustaa Facebook-sivu, entä Instagram-profiili? Tai oikeastaanhan kysymys on siitä, haluaako blogiaan markkinoida lukijoille aktiivisesti ja kasvattaa liikenteen määrää. Toistaiseksi se on tuntunut liian työläältä, mutta kyllähän sitä välillä miettii, että onhan se aina sitä kivempi, mitä useampi tekstini löytää. Säännöllisesti myös mietin blogini linjaa (tai sen puutetta), mutta ei kai tästä sillisalaatista saa minkään yhden aihealueen blogia 😉 Sun kirjoituksistasi olen tykännyt aina, vaikken kovin usein kommentoikaan, joten jatka samaan malliin!

  5. Sulla on ihana blogi. Olen sanonut sen aikasemminkin, mutta täällä on hyvä tunnelma ja poikkean mielelläni. Kiitos kirjoituksistasi!

  6. Minulla oli pitkä tauko blogien lukemisessa, kirjoittamisessakin. Sitten vaan tuli taas into aloittaa uusi ja sitä kautta löysin mielenkiintoisia luettaviakin; tämä sinun yksi niistä. Minulle blogeissa on tärkeä tietysti sisällön lisäksi kirjoitustyyli.
    Minäkin olen miettinyt mihin suuntaan blogiani vien vai vienkö mihinkään. Kenelle minä oikein kirjoitan. Faceen en sitä ole laittanut enkä linkityksistä ymmärrä mitään. Kuulostellaan ja katsellaan. Mutta tätä blogia on ilo lukea.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s