Suomi-koulujen viestintä

Saksan suomalaisseurakunnan viimeisimmässä Rengas-lehdessä oli juttua Suomi-koulujen varainhankinnasta, joka on aina vähän kinkkinen juttu. Lisäksi mukana oli kirjoittamani artikkeli Münchenin Suomi-koulun viestinnästä ja tuotteistamisesta.

Tässäpä se:

1-IMG_1054Suomi-koulujen viestintä ja tuotteistaminen

Järjestöjen pyörittämisessä unohtuu usein ottaa viestinnällinen näkökulma huomioon. Resurssit asettavat rajoituksia ja vapaaehtoisjärjestöissä itse toiminnan tukeminen on tietysti prioriteetti. Mutta viestinnän miettiminen on tärkeää: kuinka hyvin järjestö tunnistetaan?

Suomi-kouluilla on periaatteessa kolme kohderyhmää, jotka täytyy ottaa huomioon. On sisäinen viestintä henkilökunnan kesken, koulun sisäinen viestintä vanhemmille ja ulkoinen viestintä yhteistyökumppaneiden suuntaan. Koulu täytyy näkyä kaikille kohderyhmille. Henkilökunnan on paljon mukavampi tulla töihin, kun viestintä ja ulkoinen näkyminen on selkeää. Omasta ”työpaikastaan” täytyy olla ylpeä! Vanhemmille on tärkeää, että koulu näkyy ja kuuluu, varsinkin jos lasten määrä on niin iso, että
kaikki eivät enää tunne toisiaan. Ulkoisten yhteistyökumppaneiden kanssa
toimiminen helpottuu myös, kun he näkevät, että koulu hoidetaan ammattimaisesti.

Keväällä pohdimme Manchesterin Ulkosuomalaisparlamentin
Suomikoulu-seminaarissa viestintä-asioita. Münchenin koulu piti esityksen toiminnastaan, koska suuren oppilasmäärän myötä meidän on pitänyt suunnitella selkeä viestintästrategia. Olemme tuotteistaneet toimintamme.

Ulkoisen viestintämme ydin on logomme, joka seurannut mukanamme jo vuosikymmeniä. Logo on kaikessa viestinnässämme, niin sisäisten uutiskirjeiden otsikoissa kuin yleisölle avoimien tapahtumiemme julisteissakin. Koulupäivinä opettajillamme on uniformu eli logopaidat ja nimilaput päällä. Kun logo näkyy, kaikki tietävät mistä on kysymys.

Logon avulla olemme pystyneet tuotteistukseen, mikä tuo järjestöllemme lisätuloja. Olemme teettäneet logollisia paitoja, huiveja, kangaskasseja, tonttulakkeja ja pinssejä, joita myymme tapahtumissamme. Myymme näitä tuotteita aika pienellä marginaalilla, koska pelkällä logon näkyvyyden levittämisellä on iso merkitys.

Münchenin koulu on iso ja tunnettu. Koulu näkyy ja kuuluu suomalaisyhteisössä. Sen eteen teemme töitä jatkossakin.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s