Asteesta kouluksi

Tämä asia on vaivannut pitkään. Milloin ala- ja yläasteet ovat muuttuneet ala- ja yläkouluiksi??

yläastekuvaKun minä olin peruskoulussa – silloin vuuuuosikymmeniä sitten – puhuimme ala- ja yläasteesta. En huomannut muistaakseni mitään muutosta ennen ulkomaille muuttoani, joten onko tämä nimitys tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana? Onko siitä tullut oikein virallinen tiedonanto ja nimityskomitean päätös? Kansanäänestys? Miksi???

Pieni ulkosuomalainen raapii päätään. Miten tuollainen asia kuin koulunimitys voi muuttua? Mikään ei ole enää pyhää.

(p.s. Eikö me näytetty luokkakuvissa niin tyypillisiltä ysäreiltä! Hih.)

 

 

6 ajatusta artikkelista “Asteesta kouluksi

  1. Virallisesti ei taiettu siirtyä ikinä.. Suomen laki ku ei ymmärtääkseni ”tunne” termejä ylä-ja alakoulu, vaan juurikin ne ylä- ja ala-asteet. Ite oon päässy peruskoulusta 2005 ja ihan yläasteelta mielestäni pääsin. Vannomaan en mene, mut semmonen fiilis :D.

    • Jep, olin silloin ollut jo muutaman vuoden pois Suomesta. Ei kummakaan, jos en oikein rekisteröinyt muutosta.

  2. Yläastekin on täällä nykyään yhteiskoulu. 🙂 Ei sovi mun suuhun niin millään.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s