Saksalainen työhaastattelu

Asiaa työhaastatteluista.

IMG_0378

Asiahan on niin, että olen asunut täällä Münchenissä 4 vuotta ja hakenut koko ajan töitä. Pikkupätkän olinkin jo töissä, mutta sitten meni siihen paikkaan hermot. Kun on koulutusta, kokemusta ja ammattitaitoa, haluaisi mieluummin jotain oman alan hommaa tehdä. Kuinka tosissani olen töitä hakenut – siitä voidaan olla montaa mieltä – mutta nyt olen viimeisen vuoden ajan aktivoitunut kunnolla sen suhteen. Ongelma on tietysti, että kun markkinointi- ja viestintä-alan hommia etsii, pitäisi olla täydellinen saksankielentaito.

Tämän vuoden puolella on napsahtanut parikin työhaastattelua ja rekrytoijat ovat ottaneet yhteyttä. Syksyn intensiivi-kielikurssin jälkeen olen saanut itseluottamusta kielen suhteen. Joten – hui – olen puhunut jopa saksaa työhaastatteluissa. Ja ihan hyvinhän se meni. Oman pään sisällä nämä ongelmat kielen suhteen näköjään on.

Millainen on sitten saksalainen työhaastattelu? Keine Ahnung, ei mitään standardi-vastausta ole tarjolla. Jotenkin olin olettanut, että tilanne on hirveän muodollinen, mutta kaikkea muuta ainakin minun haastatteluissani. Hyvät ja huonot puolet, missä näet itsesi 5 vuoden kuluttua jne. Ihan samanlaisia kysymyksiä kuin missä muussakin maassa. Vinkkinä voin tosin antaa, että anna aina vastauksissasi jokin konkreettinen esimerkki – se helpottaa haastattelijaa ymmärtämään, miten jossain toisessa maassa toimitaan. Toinen vinkki on, että hae netistä keskiverto-palkkoja avoimen työpaikan tiimoilta, koska palkkakysymys tulee aina esiin.

Vielä en ole työpaikkaa löytänyt. Suunta on tosin selvä ja olen työkkäristä saanut siihen apua. Aloitan kurssin, josta on minulle ammatillisesti ihan oikeasti hyötyä. 3 kuukautta täyspäiväisesti saksaksi – saas nähdä mitä siitä tulee…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s