Pläni

Minun siis pitäisi tänä vuonna löytää oma elämä. Nyt kun päätimme jäädä Saksaan sen sijaan, että olisimme muuttaneet Yhdysvaltoihin, tarttis jotain tehdä. Ensimmäisenä aloitin verkko-opiskelun, olen lähettänyt muutaman työhakemuksen ja nyt olen mukana naisille suuntautuvassa työllistämisohjelmassa.

En ole koskaan ollut ilmoittautuneena työkkäriin Suomessa. Työttömänä olen aikaisemmin toki ollut, mutta ne ovat liittyneet ulkomailla oloon. Aina kun uuteen maahan muuttaa, pitää aloittaa alusta, niin turhauttavaa se kun onkin. Niinpä en oikein tiennyt, mitä odottaa tuosta työllistämisprojektista.

suunnitelma

Infotilaisuudessa tullut esittely kuulosti oikein hyvältä. Katsotaan kompetenssit, mietitään mahdollista kurssitusta, mentorointia jne. Tyypillinen projektissa mukana ollut nainen oli kuulemma 42-vuotias kahden lapsen äiti, joka on ollut työelämästä pois 10 vuotta. Puolen vuoden mukana olon jälkeen kolmasosa on työllistynyt, kolmasosa aktiivisessa hakemisvaiheessa, 20 % kurssittautuu uutta ammattia varten, 20% on perustanut oman yrityksen ja loput on sanoneet ”kiitos ei”. Sen perusteella minulla siis olisi toivoa.

Henkilökohtaisessa keskustelussa sai viimeistään huomata, että projekti otetaan tosissaan. Minulle annettiin konkreettiset ohjeet ja aikataulu, mitä seuraavaksi pitää tehdä. Hui.

Minulle isoin oivallus oli oma saksantaitoni. Pystyn näköjään hanskaamaan virallisematkin keskustelut. Hitaasti se jäykän pohojalaasen pää kääntyy, mutta kyllä se kääntyy.

 

6 thoughts on “Pläni

  1. Tsemppiä! Mulla on kanssa piakkoin jossain vaiheessa paluu työelämään edessä. Pariin (vähän turhankin kunnianhimoiseen) paikkaan olen kanssa jo paperit laittanut, mutta ei haittaa jos en ihan vielä pääsisikään. Mutta kuitenkin, siis tiedän miltä tuntuu kun pitäisi löytää se oma juttu. Kyllä se meille molemmille vielä löytyy! 🙂 Paula

  2. Hauska seurata, miten sinun projektisi etenee. Saksalaiset ottavat Frauenförderung´in (Mitä se on suomeksi?) ja Gleichberechtigung`in (tasa-arvon) kuolemanvakavasti, varsinkin kun katsoo tuon työllistämisohjelman rahoittajia. Tämän päivän uutiset tiesivät kertoa, että EU-komissio valmistelee parhaillaan suositusta EU:n eri maissa suoritettujen ammatillisten ja akateemisten loppututkintojen hyväksymisen nopeuttamista ja helpottamista toisiaan vastaaviksi. Sellainen virallinen hyväksymistodistus tarvitaan työnhaussa, ja on ollut byrokraattisia vastukkeita sen saamisessa. Minun intuitioni sanoo, että sovit justiin tuohon EU:n ja naisille suuntautuvaan työllistämisohjelmaan. Sinullahan on jo loistava saksankielitaito, mehr davon.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s