Silmäpunaa

Minulla on huono kaukonäkö ja silmälasit on olleet varmaan yläaste-ikäisestä lähtien. Pidän piilareita. Piste. En tykkää pitää laseja ihmisten ilmoilla ja se tunne on vahvistunut varsinkin ulkomailla asuessa. Se on hassua, mutta ulkomailla suomalaisen tunnistaa siitä, sillä on silmälasit päässä. Siinä ei ole mitään pahaa, mutta tuntuu, että muihin kansallisuuksiin verrattuna suomalaiset käyttävät tosi paljon enemmän laseja. Tuskin Suomessa kuitenkaan ihmisillä on keskimääräistä huonommat silmät, eihän?

silmälasit

Nyt olen saanut silmätulehduksen. Silmiä aristaa pikkuisen, vuotavat, mutta punoitus ei ole onneksi ihan kauheaa. En uskaltanut silti laittaa piilareita, kun menimme kutsuille, jossa oli iso määrä tuttaviani.

”Herran jestas, onko sulla silmälasit!”

Monetkaan ystävistäni eivät tosiaan ole nähneet minua lasien kanssa. Ja silmälasini ovat varmasti 10 vuotta vanhat, joten ihan syystäkin ne ovat vain kotikäytössä. Lisäksi värianalyysissä todettiin, että ne olivat ihan väärän sävyiset minulle. Ei kummakaan, vaikken tuntenut oloani kauhean kotoisaksi pippaloissa…

Mutta jos jotain hyvää täytyy todeta, mätsäsivät silmätulehduksen takia punoittavat silmäni hyvin punasävyisiin rilleihini!

 

7 thoughts on “Silmäpunaa

  1. En ole todella kiinnittänyt noihin kansallisiin rillieroihin huomiotani. Ainakin Saksassa on hirvittävän paljon isompia ja pienempiä silmälasiliikkeitä lähes joka kadunkulmassa. Rillikauppa näyttää olevan täällä hyvinkin kannattavaa. Kaksikin optikkoketjua muistaa onnitella minua joka vuosi syntymäpäivänä kortilla ja joskus syntymäpäivien välilläkin. Mm. kevään tullen on aika muistuttaa minua siitä, että saan heiltä edullisesti aurinkolasit omilla diopterivahvuuksillani. TV:n mainosmantra: ”Brille – Fielmann!”

    • Mun mielestä siinä tosiaan on selkeä ero saksalaisten suhteen. Aina Suomeen tullessani hämmästyn, kuinka monella on silmälasit päässä.
      Joo, silmälasikauppoja on kyllä melkein joka korttelissa

  2. Samoin Amerikassa, piilarit on melkein sääntö. Osin liittynee siihen, että hyvässä terveysvakuutuksessa lasit/piilarit korvataan. Että ei ole niin kustannuskysymys. Toisaalta olen kuullut myös väitteen, että suomalaiset olisivat tavallista likinäköisempiä.

    Elän kuitenkin silmälaseja käyttämällä todeksi suomalaisuuteni lisäksi lääkäriyttäni. Oman pienen ota tani perusteella väitän, että lääkärit käyttävät laseja todennäköisemmin kuin muu sairaalan henkilökunta. Onkohan tarvetta yrittää näyttää mahdollisimman viisaalta? 😉

    • Minä taas olen näin nelikymppisenä siirtynyt piilareista laseihin ihan ”kosmeettisista” syistä 😀 Mikään ei peitä niin hyvin silmäpusseja ja ryppyjä kuin pokat 😉 Ei siis todellakaan enää paluuta piilareihin, jos haluaa vielä edes hetken pysyä nuorekkaana 😀 On kuitenkin halvempaa kuin se kirurgin veitseen turvautuminen. Ja laseja voi olla monet monituset. Joka vaatekappaleeseen ja tilanteeseen sopivat. 😀

      http://www.ksml.fi/erikoissivut/ihana-elama/anna-silmalasien-nuorentaa-olemusta/818280

      • No täytyy myöntää, että olen vakuuttunut kaikkien komplikaatioiden osumisesta omalle kohdalle jos piilareita käyttäisin. 😛 Mutta en minä muiden kohdalla usko, että heidän silmänsä ovat vaarassa. Paitsi mitä saarnaan siskolle, jos se tunnustaa jättäneensä linssit yliaikaa silmiin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s