Hyggeillään

Kuka muu tunnustautuu otsoksi? Siis sellaiseksi, joka syksyn tullen alkaa huomaamattaan tankkaamaan?

Tanskakielessä on oiva sana ”hygge, hyggelig”, joka tarkoittaa sellaista mukavaa, kotoisaa. Iltojen tummuminen antaakin tällaiselle syksy-ihmiselle sysäyksen hyggeillä kotona eli ottaa ne villasukat esille ja kaivaa kaapista kynttilät. Samoin maku muuttuu tummemmaksi. Valkkari vaihtuu punaiseen, kaipaa raskaampia ruokia ja suklaa on siis kerta kaikkiaan ihan olennainen osa ruokaympyrää.

Sen takia hymähdinkin halveksuvasti Miehelle, joka Tyttären nukkumaanmenon jälkeen ehdotti hedelmäjälkkäriä. Hedelmiä?? Vaikka kuinka olisi ne viikunat upotettu vaniljakastikkeeseen, ei ne vedä vertoja suklaalle ja portviini-lasilliselle.

Minä siis olen syksyisin nalle, joka hyggeillen tankkaa ja hidastuu. Vielä on parinkymmenen asteen päiviä meillä Saksassa jäljellä, mutta ei huolta. Antaa tulla vain sateet ja tuulet, minä olen valmistautunut.

Suklaakausi odottaa.

 

4 thoughts on “Hyggeillään

  1. No, kylla olen oikein kunnon otso! Kun illat pimenevat en lahde sohvan nurkasta mihinkaan – muuta kuin kaapille katsomaan mita hyvaa sielta loytyis….

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s