Kahvisalanimi

Minä olen Starbucksin vakioasiakas. Tiedän, tylsää, ylikansallinen ketjuravintola, jossa ei ole persoonallisuutta. Mutta kun se on vaan niin helppo – tietää mitä saa.

Jossain vaiheessa Starbucks otti käyttöön nimikyselyn. Kun tilaan Tall Vanilla Latte zum mitnehmen (4,10€), alkoi kassa kysellä, että mikä on nimesi ja kirjoittaa sen kahvimukin kylkeen. Parin ensimmäisen kerran jälkeen viisastuin. Suomalaisen etunimen kertominen kaksoiskonsonantteineen oli aina melkoinen show, joten otin pseudonimen.

Starbucksin universumissa olen nykyään ”Stella”. Onko teillä muilla salanimiä vastaaviin tilaisuuksiin?

12 ajatusta artikkelista “Kahvisalanimi

  1. Jos kyseessä on vastaava asiakaspalvelutilanne, jossa en tule ikinä puhumaan saman henkilön kanssa uudestaan, lausun nimeni englantilaisittain. Se menee mukisematta läpi, mutta ei kyllä takaa mitään oikeasta kirjoitusasusta… terveisin Penny. 😛

    • Toinen Penny taalla moi. Starbucksin synnyinseudulla Seattlessa tuli aika nopsaan kayttoon vanha jo vahan polyttynyt lempinimi, jonka suomalaisnimen aantamiseen taysin kyvyttomat brittituttavat antoivat joskus. 😀

      Kumma kylla, valtaosalla jenkeista ei ole mitaan ongelmaa aantaa oikeaa nimeani, kunhan tajuavat eka, miten se tavataan. Eli britit jotenkin ovat vaan laiskempia nimen suhteen. 🙂

      Tyttonimessani oli aina kaikilla virkailijoilla esimerkiksi lentokentilla vahasen vaan kylma tuskanhiki kasvoissa. Nyt menee ekalla yrittamalla nimi oikein. 😉

  2. Ma niin tiedan ton 🙂 Mina olen nimennyt naissa tilanteissa itseni oikeen helpoksi Annaksi ja mieheni jolla on oikeen perus suomalainen nimi on aina Bob.

  3. Diane. Ei edes tarvinnut itse keksia nimea, amerikkalaiset asiakaspalvelijat keksivat sen puolestani 🙂 En kylla ymmarra miten he sen nimestani vaansivat, mutta niin vain kavi ja olen jo tottunut siihen.

  4. Becky täällä terve… Panera Breadissa minusta tuli Becky, mutta koska en erityisemmin pidä nimestä, en adoptoinut sitä omakseni. Sen sijaan aloin osoitella luottokortista että kato tosta. Nykyään minulla on sinne kanta-asiakaskortti, mistä nimi tulee automaattisesti tilaukseen – tykkään. En tiedä miksi minulle on paljon tärkeämpää oikea kirjoitusasu kuin suomalainen lausuminen. Sanon amerikkalaisille nimeni hyvin selvällä aspiroidulla P:llä, muuten minusta tulee Billy tai vähintään Bilvi. Toisaalta olen Tilvi kun kovasti yritän aspiroida. Nyt kun tarkemmin ajattelen, Starbucksissa ovat aika hyviä kirjoittamaan tavauksen perusteella, enkä ole edes harkinnut salanimeä sinne.

  5. Tuttua on. Mulla (ja miehellä myös) on omat Starbucks-alter egot. Niissä paikoissa, joissa mun pitää sanoa oikea nimeni (ja varsinkin sukunimi), näytän joko ajokorttia tai pyydän paperin ja kynän.

  6. Hihii! Minä käytän ihan omaa (lempi)nimeäni, mutta tavaan sen aina Nato-aakkosin 😉 Jos siis tuo nimi olisi ”ferrugo”, luettelisin foxtrot echo romeo romeo uniform golf oscar”. Toimii.

  7. No kato, kyllä sä olet viisas! Hyvä Stella! Mun lempinukke oli Stella ja Stellan leipomo Hesassa on ihana. Hyvän nimen otit! Minä voisin olla Daisy.

  8. Irene. Älä kysy miksi 😀 Tai no, voin hieman valaista: tämä on pseudonyymini silloin, kun olen esimerkiksi viettämässä ystävieni kanssa iltaa, ja joku/jotkut tulevat törkeästi keskeyttämään likkakavereideni kanssa käytävän keskustelun, tiedäthän? Siis esittäydyn tällä nimellä ihmisille, joiden ei tarvitse tietää minusta mitään ja joista tiedän, että en tapaa heitä enää koskaan. Miksi juuri Irene? Sitä en tiedä… 😀

  9. Vasta nyt kommentoin ensi kertaa, vaikka blogiasi olenkin säännöllisesti vilkuillut jo tovin, siitä asti kun Saksaan muutin.

    Viime vuonna aavan meren tuolla puolen vieraillessani huomasin hyvin pian (=ensimmäisenä päivänä) että tämä kovin suomalainen nimi ei oikein toimi kahvijonossa. Sain ahaa-elämyksen: nyt voin olla kuka tahansa! Ensimmäisellä kerralla taisin olla Rebecca, mutta viikon aikana ehdin käydä läpi monenlaista pseudonyymiä lempisarjoistani. Joka aamu herätessä oli hauska miettiä, että millä nimellä sitä tänään noutaisi kahvinsa 🙂 Harmi, että täällä ei kysytä nimeä Starbucksin kassalla, että voisin jatkaa tätä traditiota…

  10. Olet fiksu :). Kuulin taannoin suomalaisilta kavereilta, että moni muukin tekee tuota. Itse olen aina vaan tyhmästi tavannut nimeäni…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s