Mörökölli

Pari postausta sitten hehkutin viikonlopun keväisiä lämpötiloja ja sitä ihanaa aurinkoa. Ja arvaas, miten nyt on asiat. Flussa tietenkin. Nenä vuotaa, energiataso nolla ja lämpöasteetkin tippuivat alle kahteenkymppiin. Että turha oli hehkuttaa. Omaan nilkkaan kopsahti, niin. Että olisit pitänyt sen turpavärkkisi kiinni.

Mutta miten ihmeessä meihin suomalaisiin on iskostettu niin syvälle se vaatimattomuus? Kell’ onni on, se onnen kätkeköön. Ei osata myötä-iloita. Pelätään, että joku vie onnen pois minulta, jos sen paljastan. Kadehditaan. Rehvastelua ei suvaita. Mitäs minä sanoin, on suosikkilause, jos sitten napsahtaakin.

Nyt kun muunmaalaisten kanssa viettää aikaa, tunnistaa itsessään sen suomalaisen perus-negan. Mörökölli minä olen latinoihin verrattuna. Yritänkin tosiaan panostaa siihen, että kertoisin muille ainoastaan positiivisia asioita. Suomalaisena kun olen vähän turhankin rehellinen ja suora. Diplomaattisuus ja tilannetaju on kurssituslistalla.

Mitenkäs minä tähän mörökölli-kuvaukseen siitä flunssasta lipsahdin… Iloitse kanssani, lämpimiä tuulia taas luvataan Baijeriin. Minä nautin niistä parvekkeellä villasukat jalassa, nenäliina kädessä. Vielä ehtii olla partsilla ennenkuin seinät peitotaan kesäksi ikkuna-ja maalausremppaa varten.

(ja tulihan se negatiivisuus sieltä taas.)

3 thoughts on “Mörökölli

  1. Kuule, olet ihan oikeassa. Minäkin olen aina ihmetellyt suomalaisten vaatimattomuutta ja sehän oikein rumentaa ja on oikeasti kompleksia vaan! Minä kuljen nenä pystyssä, en nöyristele ja monet varmaan sanovat että tuolla tuo diiva skandinaavi taas menee! Ei kiinnosta! Ja miksi onnea pitää kätkeä, ei ei! Kukaan ei ole sinua parempi, muista se! Kyllä se nuha kohta ohi menee ja saat nauttia ihanasta säästä. Nenä pystyyn vaan! Tsemppiä!

  2. Minäkin olen huomannut täysin saman asian; kyllä me suomalaiset vaan välillä ollaan aika jöröjä. 😀 Itsekin olen huomannut että kun kerron kuulumisia tutulle jos toiselle, niin aina ensiksi sanon että ”hyvin menee, MUTTA blaablaablaa” ja sitten sitä kitinää ja valitusta! No, ei sentään nyt ihan aina, mutta pitäisi vaan rohkeemmin olla positiivisempi ja ylpeempi..ja vähän vähentää sitä valitusta 🙂

  3. I hear you, girls! Ja tuosta mörökölli-mentaliteetista on vaikea opetella eroon. Pikkuhiljaa. Päätetään, että tänään on positiivinen päivä! Rinta rottingille, naiset!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s